כתבות ומאמרים

בעמוד זה תוכלו למצוא רשימה ביבליוגרפית ומאמרים שונים בנושא תיאטרון הפלייבק. מקורותיו, התפתחותו, יתרונותיו בחברה ובקהילה ועוד.חלק מהמאמרים נכתב על ידי חברי קהילת הפלייבק הישראלית.

רשימת ספרות מקצועית בעברית בנושא תיאטרון פלייבק:

  • לוברני רולניק, נ. (2009). חיים בתוך סיפור: תאטרון פלייבק ואמנות האמפרוביזציה. ישראל: הוצאת הקיבוץ המאוחד ומכון מופ"ת.
  • פורת, א.צ, (2019). הלמה של תיאטרון הפלייבק. ישראל: הוצאת תירוש.

רשימת ספרות מקצועית באנגלית בנושא תיאטרון פלייבק:

  • Fox, J., (1994). Acts of Service: Spontaneity, Commitment, Tradition in the Nonscripted Theater. New Paltz, NY: Tusitala Publishing.
  • Fox, J., & Dauber, H., (Eds.) (1999). Gathering Voices: Essays on Playback Theater. New Paltz, NY: Tusitala Publishing.
  • Salas, J., (1996). Improvising Real Life: Personal Story in Playback Theater. (2nd ed.). Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt.
  • Rowe, N., (2007). Playing the Other: Dramatizing Personal Narratives in Playback Theatre. London: Jessica Kingsle


רשימת
ספרות מקצועית בעברית בנושאים משיקים ומשלימים לתיאטרון פלייבק:

  • רז, ניר. (2020). 50 תרגילים לקבוצה במעגל. ספר I מסדרת הספרים כלים למנחי קבוצות. מיטב התרגילי הדינמיקה הקבוצתית במעגל.ישראל.
  • רז, ניר. (2020). 50 תרגילים לקבוצה בחלוקה לזוגות. ספר II מסדרת הספרים כלים למנחי קבוצות. מתאים גם לטיפול דיאדי, טיפול זוגי ועבודה בין מטפל למטופל. ישראל.
  • רז, ניר. (2020). 50 תרגילים לקבוצה בשלשות ורביעיות. ספר III מסדרת הספרים כלים למנחי קבוצות. מתאים למנחי תיאטרון, פסיכודרמה, דרמה תרפיה ותיאטרון פלייבק. ישראל.
נינגה

שחקן הנינג'ה בתיאטרון פלייבק

מאת דר' עשהאל רומנלי

מאמר זה מתאר את התיאוריה, הטיפולוגיה והטרמינולוגיה של שחקן הנינג'ה בתיאטרון פלייבק. שחקן הנינג'ה הוא השחקן שלא מועמד לתפקיד ספציפי ועליו לשחק תפקידים רבים. תיאוריה זו היא אבן הפינה לסגנון תיאטרון הפלייבק של עשהאל.

להמשך קריאה »

מטאפורות בתיאטרון פלייבק – הבאתן למוח הימני

מאת דר' עשהאל רומנלי

כשאנחנו מספרים סיפורים אנו משתמשים בסמלים. כל הסמלים הם משאבים פוטנציאליים. הם בדרך כלל רק משאב סמוי, ומחכים להפוך למשאב גלוי (Lawley & Tompkins 200). עם הלך הרוח הזה, סמלים ומטאפורות הם ביטוי משמעותי הן למספר והן לקהל. מטאפורות היו תמיד משאבים עשירים עבור שחקני תיאטרון פלייבק (Salas, 1999). לאורך השנים התבוננתי בשימוש במטאפורות כשחקן וכמנחה, מה שהביא אותי להגדיר ולשכלל את השימוש במשאבים כה נפלאים בצורה מודעת ומדויקת יותר. מאמר זה יתאר את הגדרות ויישומים של מטאפורות בתיאטרון פלייבק.

להמשך קריאה »

תיאטרון פלייבק בעולם הדתי האותודוקסי

מאת דר' עשהאל רומנלי

מאמר זה בוחן את הסוגיות הנוגעות להוראה ובביצוע תיאטרון פלייבק בקהילות היהודיות הדתיות והחרדיות (UO) בישראל. אחרי התיאור הקצר של ה- UO מופיעות דוגמאות לתיאורי מקרים המשקפות את המורכבות של הופעות ספונטניות במסגרות דתיות קפדניות. מוצעות גם הצעות מעשיות לביצוע והוראה של פלייבק.

להמשך קריאה »

מודל היהלום התלת מימד לשיקופים פתוחים בתיאטרון פלייבק

מאת דר' עשהאל רומנלי

מאמר זה מתאר את מודל היהלום התלת ממדי לסצינות פתוחות בתיאטרון הפלייבק. סצינות הן גילומים שאין להן מבנה תיאטרלי מוגדר מראש. מודל הוליסטי זה מציע הרכבים שפה ומסגרת משותפת ליצירת סצינות מספקות ומרתקות רגשית.

להמשך קריאה »

משחק החיים: הכוהנת הגדולה של תיאטרון הפלייבק

בגיל 75 השחקנית והבמאית אביבה אפל-רוזנטל, שהביאה את תיאטרון הפלייבק לארץ בתחילת שנות ה-90, לא נחה לרגע – נוסעת לכנסים בינלאומיים בתחום ומעבירה סדנאות על תיאטרון פלייבק בעולם. ככה זה כשהסיפור האישי שלך יכול בעצמו למלא אולמות…

להמשך קריאה »