*כתוב בלשון זכר ומיועד לכל המגדרים
11-13 בנובמבר 2021, ז'-ט' כסלו התשפ"ב
חמישי-שבת, אנ"א פקיעין
נושא הכנס: פָּּנים אל מול פְּנים
מועד אחרון להגשה 20 ביולי 2021; י"א אב, התשפ"א בשעה 23:50
קהילה יקרה,
ראשית ברצוננו להכיר תודה, באהבה ובהערכה, לוועדת הכנס שתוכנן לשנה שעברה – אמירה סגל, הילה פורטיס טויטו ותמר ברנוב, אשר עמלו על ההכנות עד לרגע בו הוחלט שלא לקיים את אותו כנס, מסיבות מובנות. השתמשנו במצע המשובח אותו הכינו וחלקים רבים ממנו משמשים כיסודות ואף יבצבצו להלן.
בורכנו בשפע פלייבק בארץ: קבוצות, מנחים, מוחות שופעי יצירתיות ורעיונות מקוריים, המעשירים ומוסיפים גוונים לפלייבק, מפתחים ומקשרים לתחומים נוספים, ולעתים אף מאתגרים את הריטואל ואת המסגרת.
בתאריכים 11-13 בנובמבר 2021, נתכנס במהלך סופשבוע אחד על מנת לבלות, להיפגש, להשתלם ולהתעשר ביחד.
השנה בחרנו לחקור בכנס את הנושא "פָּנים אל מול פְּנים"
לאחר כשנה וחצי במרחב הוירטואלי, בה המשיך להתפתח הפלייבק בארץ ובעולם, ולאור האפשרות לחזור להיפגש במרחב הפיזי, בחרנו לחקור השנה בכנס את הנושא "פנים אל מול פנים". בכך אנחנו מזמינים את אמצעי הביטוי החדשים שהתפתחו בתקופה זו להיכנס פנימה, את הפנים שלנו לצאת, את עצמנו לצאת מבפנים, מהחללים, מהחדרים, מהמסגרות, ולפגוש את הפְּנים ואת הפָּנים של מי שממולנו.
כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם – משלי כ"ז, י"ט
ההזמנה היא להעמיק בעולם הפלייבק, לשחק בו, לגלות אותו מחדש, לחזור למקורות התיאטרון, האלתור, הריטואל והערכים של הפלייבק, מתוך רצון להמריא אל מחוזות ומרחבים יצירתיים ומקוריים.
ג'ונתן פוקס אומר על הפלייבק: " It is easy to learn, but hard to master”
ואכן, נדמה שניתן לצעוד בדרך אינסופית ברזי התחום הקסום הזה.
לפניכם רשימת נושאים למחשבה ולהשראה. הפירוט נועד להבהיר את הלך הרוח וכיוון המחשבה שלנו. אתם.ן המנחים והמנחות, מוזמנות ומוזמנים לבחור נושא שאתם מתחברים אליו, רואים בו פוטנציאל לתעופה וליצירתיות, שמתאים לסדנה שתרצו להעביר בכנס, ולחזור אלינו עם הצעתכם. כמדי שנה, אפשר להציע סדנאות למתחילים, למתקדמים, לכולם, וכמובן סדנאות לשומרי שבת.
מועד אחרון להגשת הצעות לסדנאות ולפעילויות
20 ביולי 2021; י"א אב, התשפ"א בשעה 23:50
לא תתקבלנה הצעות לאחר תאריך זה!
רעיונות להשראה לסדנאות "פָּנים אל מול פְּנים"
פנים מול פנים (face to face)
}{ עבודה מתוך דימויים וארכיטיפים
}{ "נינג'ות" / יוזם-מגיב
}{ מפגש תרבותי בפלייבק – המפגש בין משתתפי הקבוצה הבאים מתרבויות/ מגדרים/ מגזרים שונים, ו/או בין השחקנים המופיעים לקהל
}{ שפת הפלייבק – פלייבק בשתי שפות? בשפה זרה? בחושך או בפנטומימה. מה המשותף לכל אלה?
פנים (inside)
}{ לב הסיפור / התמות – זיהוי לב הסיפור והתמות בסיפורים בדרגות שונות של מורכבות: בקצרים / פשוטים / דלים או בעמוקים ומורכבים, בהם ישנן לעיתים מספר אפשרויות.
}{ הקשבה בשיקופים: לפרטנר / למספר / השלכות (הטיות) שלי על המספר והסיפור / זיהוי האג'נדה שלי
}{ שיפט רגשי בתוך הסצנות / מעברים רגשיים בזמן השיקופים – איך האחר יוצר אצלנו בפנים שיפט רגשי
}{ מציאת עומק בסיפורים "שטוחים" בכדי לתת שיקוף "עם בשר" – מתוך החיבור הפנימי
}{ עבודה עם רזוננסים של השחקנים על לב הסיפור של המספר
}{ תבנית רזוננסים – העמקה בשימוש בתבנית אשר מאפשרת הדהודי השחקנים לסיפור מתוך חווית אישיות (זכרונות, חלומות, חוויות) או מתוך "מקור חיצוני" – אגדה, מיתוס, טקסט ספרותי
}{ האור והצל- הצל שלי ואני, דרכים שונות להצגת הצל
אל מול (טכניקות ואלמנטים)
}{ מקהלה – הזמנה להדהודים בכל הסוגים והצורות, מהמקהלה היוונית ועד חבורת דגים וכל מה שביניהם.
}{ אלמנטים בסיפור – הדרכים השונות להעצמת קולות ואלמנטים שונים שעלו בסיפור כמו: חלום, חפצים, חוויות וכד'… שאם "נדוג" אותם – יעשירו את השיקוף
}{ ראשים מדברים? ברגים מסתובבים? פסלים למיניהם… מונולוגים… – בחינת
תבנית קלאסית מזווית חדשה או בדגש והעמקה על אלמנטים שונים הטמונים בה
}{ וינייטים – חידוד, העמקה ומיקסום התמונות הקצרות / קידום העלילה דרך "פינוי ובינוי" של השחקנים את הבמה לצורך יצירת סצנות השיקוף
}{ קונפליקטים – חקירת תבניות שונות המאפשרות לשקף קונפליקט
}{ כן ו..-[כן בכיף, כן אבל… כן וגם] -איך מצטרפים? בסיטואציות מאתגרות בשיקופים, התמודדות עם פרטנר "לא מצטרף" או במקרה של "לא הבנתי מה עשית"
}{ סדנת בדים – שימוש מושכל בבדים: הכוח, העושר, האפשרויות, לא תמיד יש צורך…
}{ חפצים – האנשה והבאת הסיפור דרך החפצים בשיקוף
}{ שירה בפלייבק – לשיר ולאלתר בשירה בשיקוף
במה / תיאטרון
}{ מיומנויות תיאטרון ומשחק – חידודים/הדגשים / העמקה להיותנו שחקנים על במה
}{ דיקציה – כלים ותרגילים לדיקציה והגיה טובה ; להוציא את הקול החוצה "האם שומעים ומבינים אותי בשורה האחרונה"? "איך אני יכולה לדבר מספיק חזק וברור במונולוג או דיאלוג שדורשים טון נמוך יותר או רגש קשה?
}{ תנועה בפלייבק – העמקה בשימוש בתנועה בשיקוף באופן מיטבי ; נתינת מקום רחב יותר לתנועתיות ולא רק למילוליות
}{ אסתטיקה בימתית – הניקיון הבימתי כבסיס ועוגן לשיקופים / איך ומתי מנקים במה / איך אני יושב על הבמה בזמן שהמספר מדבר / איך מתחילים סצנה / מה קורה כשיש בלגאן על הבמה "וכל השחקנים נתקעים שם" / שחקן הפלייבק כבימאי / תיאטרון סיפור
}{ סופים בשיקופים – מתי לסיים ואיך – חשיבות הסיום והסיום כהצעה ברורה אלמנטים ואפשרויות שונות למקהלות מיטביות
העשרה – מסורת מול חידוש
}{ תרגילי / משחקי חימום מתחום האימפרוב
}{ סדנה של מוסיקאים בפלייבק!!! – מוסיקאים יקרים – זה הזמן שלכם להעשיר אותנו, ולתת סדנה בנושא חשוב כמו חידוד ההקשבה למוסיקאי, התרומה ויחסי ההדדיות בין המוסיקה לבין שחקני הפלייבק
}{ שילוב של עולמות שונים לתוך הפלייבק- צילום, ציור, אימון (קואצ'ינג), תנועה לכל סוגיה, שאמאניזם וכל תחום אחר
}{ הומור בפלייבק (על סוגיו השונים: סלפסטיק, אירוניה, פארודיה, אבסורד..)
אתיקה
}{ אתיקה בשיקופים – שמירה על כבוד המספר, הסיפור וחברי הקבוצה / מה אסור או לא נעז לעשות על הבמה
}{ סטריאוטיפים בשיקופים – מותר? אסור? איך, מתי וכמה אפשר?
}{ שיפוטיות – איך אני מצליח להקשיב נקי, בסיפור שפוגש אותי במקום מזדהה ומוכר מעולמי הפרטי, או הפוך – לדוגמא: "אני לא מאמין שהוא עשה זאת", "מה, לא היה לה אומץ להתנתק ממערכת יחסים כזאת"….
}{ "אגו" של השחקנים בתוך הפלייבק – הקונפליקט… מציאת האיזון בין ה"אני" שרוצה לצאת החוצה ולתת את השואו, לבין היותי חלק מקבוצת שווים
}{ שיקופים לסיפורים מורכבים כמו הטרדות * טראומה * אבל * סקס ומיניות * גבולות
וכמובן – כל רעיון ונושא אחר שעולה בכם.ן לסדנה שיתחבר לנושא "פְּנים אל מול פָּנים" ובכלל
דגשים חשובים:
- משך הסדנאות השנה נע בין שעתיים וחצי לשלוש שעות.
- השנה הוספנו לראשונה, ביום שישי לאחר ארוחת הצהרים, סדנאות טאפאס – סדנאות מעוררות תיאבון– סדנה באורך שעה וחצי בלבד. הרעיון לסוג סדנה זו, נהגה בניסיון למצות מקסימלית את הזמן העומד לרשותנו בכנס. בואו להיות "נינג'ות של מנחים" ותנו לנו סדנה עם אופי אחר – ממוקדת, אנרגטית, כיפית – עופו על זה!
- בעקבות המשובים משנים קודמות, לא נקיים השנה סדנאות כפולות ומשולשות. אתם.ן בהחלט מוזמנים.ות להציע עצמכן.ם להוביל פעילות נוספת: ג'אם / פעילות מעולם ה"אימפרוב" / עולם התנועה / המוסיקה / וככל העולה על יצירתיותכם.
קריטריונים לקבלת הצעה:
- מנחים ומנחות שיש להן.ם שלוש שנות הנחיית פלייבק ומעלה – להגשת הצעות לסדנא בכנס
- מנחים.ות חדשים בפלייבק (פחות משלוש שנות הנחיה) – הזמנה פתוחה להגשת הצעות לסדנאות "טאפאס" (מפורט בסעיף 2 ב"דגשים חשובים")
- מנחים ומנחות שהשתתפו לפחות שנה בפורום המנחים וקיבלו המלצה טובה ממנחות הפורום.
- במידה שהנחיתם בכנסים בעבר – קיבלתםן משובים טובים
- ההצעה שלכןם מקורית, יצירתית, מעשירה וחווייתית. אל תחששו לאתגר את עצמכן.ם.
אז יאללה…. מחכות.ים לכם.ן בציפייה ובסקרנות להיפגש פנים אל פנים 🙂
שלכן.ם באהבה,
ועדת כנס 2021:
בני גרינברג; 054-7481067
ד"ר רחלי הבדלה; 050-5702763
הילה חבה אשכנזי; 050-6316094
או למייל הייעודי של הכנס: ilptg4ever@gmail.com